zaterdag 13 december 2008

Passy's verantwoordelijkheid

Passy deed in het leven zijn uiterste best om wijsheid te
verwerven. Hij hield van het leven. Hij hield ervan de
betekenis te vatten van de gebeurtenissen die hij op zijn
weg tegenkwam. Hij hield van zijn vredig, sereen leven.

Hij deelde zijn leven met een prachtige vrouw. En op een
dag vertelde ze hem dat ze weg moest. Hij luisterde naar
haar, voelde zich wat bedroefd en zei : 'Ik begrijp het,
ik accepteer het.' Daarna besteedde hij enige tijd aan
het leren van deze les van het leven en hoe hij gelukkig kon
zonder haar.

Hij had een prachtige baan. En op een dag werd hem verteld
dat het onmogelijk was hem daar langer te houden. Hij moest
gaan. Hij luisterde, voelde zich wat bedroefd en zei : 'Ik
begrijp het, ik accepteer het.' Daarna besteedde hij
enige tijd aan het leren van deze les van het leven en hoe
hij gelukkig kon zonder zijn baan.

Hij had een prachtige zoon. En op een dag vertelde zijn
zoon hem dat hij hem niet meer kon verdragen, dat hij hem
niet meer wilde zien en hij vertrok. Hij luisterde, voelde
zich wat bedroefd en zei : 'Ik begrijp het, ik accepteer
het.' Daarna besteedde hij enige tijd aan het leren
van deze les van het leven en hoe hij gelukkig kon zonder
zijn zoon.

Hij woonde in een prachtig huis. En op een dag hoorde hij
dat de vulkaan op het punt stond uit te barsten, lava over
het dorp uitgespreid zou worden en hij moest vertrekken.
Hij luisterde, voelde zich wat bedroefd en zei : 'Ik
begrijp het, ik accepteer het.' Daarna besteedde hij
enige tijd om deze les van het leven te leren en gelukkig te
zijn zonder zijn huis.

Dus vandaag is Passy alleen, sterk, woont in het bos. Hij
is zojuist bij een wonderbaarlijke waterval aangekomen. De
waterval is zo prachtig, het lijkt alsof hij hem roept.
Dus plotseling voelt hij zich bijzonder geraakt door de
schoonheid van deze waterbron. Hij voelt een sterke emotie
vanuit zijn buik opborrelen, die bereikt zijn borst en
zijn keel ontlaadt zich in tranen en doet hem op zijn
knieën neervallen voor de waterval, voor het Leven.

Dan komen zijn woorden :

- Waarom heb je mijn leven zo moeilijk gemaakt ?
Ik heb alles geaccepteerd !
Ik heb iedere levensles geleerd !
Ik heb alles gedaan waarheen het leven mij leidde !
Nu ben ik slechts hier, alleen in het bos.
Mijn liefde is sterk, maar er zijn hier alleen bomen en de
lucht aan wie ik mijn liefde kan uitdrukken.
Waarom gebeurt dit ?
Waarom zijn je lessen zo moeilijk ?

De waterval antwoordt :

- Ik heb je maar één les proberen te vertellen, Passy. Je
hebt hem nooit geleerd !

- Welke dan ?

- Op verschillende manieren werd je geleerd je levenspad te
creëren. Te kiezen wat je met je leven en jezelf wilde
doen. Keuzes te maken en daarvoor de verantwoordelijkheid
te nemen.

- Maar dat heb ik allemaal gedaan ! Ik nam de
verantwoordelijkheid gelukkig te zijn zonder mijn vrouw, zonder
mijn baan, zonder mijn zoon, en zelfs zonder mijn huis. Wat
wil je nog meer van me ? Je wilde dat ik dat allemaal accepteerde.
En dat deed ik !

- Dus je hebt je levenspad gekozen, Passy. Waarom ben je er
dan niet gelukkig mee ?

- Ik heb het niet gekozen ! Ik heb geaccepteerd wat voor-
bestemd was !

- Dat is een heel bijzondere invulling van verantwoordelijkheid.
Dat is precies het punt dat je nooit geleerd hebt, Passy. Je hebt
de dingen niet geaccepteerd, je hebt je teruggetrokken. Je koos
voor een leven van terugtrekking. Dus dat is wat je kreeg ! Niets is
voorbestemd ! Je creëert zelf de betekenis van alles. Je kiest
iedere betekenis uit een oneindige hoeveelheid mogelijke keuzes.
Je leeft de consequenties van je keuzes, niet van de lessen van
het leven. Je kunt de les van het leven niet vinden, je creëert
de les van het leven, omdat je zelf het leven bent !

De waterval gaat door :

- Weet je, ze wilde je niet verlaten. Jouw leven was alleen te
somber voor haar. Ze wilde creativiteit, plezier, avontuur,
vreugde en ze wilde vooral verantwoordelijkheid. Dat vertelde
ze je om te kijken of je je liever zou terugtrekken, dan bij
haar te zijn.

En dat deed je !

Ze huilde twee jaar lang na je beslissing. Het was ook haar keuze.
Maar jij had alleen maar hoeven te veranderen, te accepteren
wat ze zei, een nieuw leven te herscheppen. Omdat jij bij haar
wilde zijn, en dat nog steeds wilt en zij je nooit iets vroeg wat tegen
je waarden in ging.

- Je werd verteld dat het onmogelijk was je baan te houden.
Maar dat werd je alleen gezegd, het was niet de waarheid !
Ze moesten één van de vier personen ontslaan. Ze wilden
geen verantwoordelijkheid voor de keuze nemen, dus zeiden
ze tegen alle vier personen dat ze moesten gaan. Jij was de
enige die zich terugtrok ! Je had het anders kunnen
aanpakken, omdat jij die baan wilde en nog steeds wilt en
zij je nooit iets vroegen wat tegen je waarden indruiste.

- Je zoon verdroeg niet langer dat je je vrouw liet gaan en
je je baan vaarwel zei. Dat was weer dezelfde les. Hij
wenste dat je kon veranderen. Het was je recht dat niet te
doen. Dus dat accepteerde hij en hij ging. Je had je kunnen
verdiepen in zijn motieven, en hij was graag bij je
gebleven. Hij huilt nog steeds af en toe, omdat hij geen
vader heeft. Het is ook zijn keuze in het leven. Maar jij
had het anders kunnen doen, omdat je bij hem wilde zijn, en
dat nog steeds wilt, en hij je nooit iets vroeg wat
indruiste tegen je waarden.

- Je huis is nooit ten prooi gevallen aan lava. Dat was
slechts een leugen om je te laten vertrekken en je huis in
te pikken. Dit was weer dezelfde les. Je koos er niet voor
je huis te houden. Je koos ervoor te vertrekken. Het was
jouw keuze, het was de betekenis die je voor deze
gebeurtenis schiep en je ervoer de consequenties ervan. Je
had het anders kunnen doen, omdat je daar wilde wonen en
dat nog steeds wilt.

- Ik heb slechts geprobeerd je één les te geven, Passy.
Je schept je eigen pad in het leven, je maakt je eigen
lessen. Je schept de gebeurtenissen niet, ze zijn slechts
toevalligheden. Jij beslist wat je er mee doet ! Het leven
is geen autoritaire leraar, het leven is een liefhebbende
leraar, die je ruimte geeft om jezelf en je leven te
creëren. Als je de les van het terugtrekken steeds opnieuw
schept, dan schep je niet je eigen pad, kies je niet de
verantwoordelijkheid voor je eigen leven, laat je je alleen
maar wegduwen van het pad van anderen. Als je je leven
niet schept, wordt je leven slechts wat anderen voor je over
houden.

Aangedaan vraagt Passy :

- Waarom heb je me dat niet eerder verteld ?

En de waterval antwoordt :

- Waarom heb je niet eerder geluisterd ?

Auteur helaas onbekend. :-)

Geen opmerkingen: