woensdag 15 oktober 2008

Vragen die je in beweging zetten

Een aantal van de lezers van deze blog is ondernemer,
startend ondernemer, of freelancer.

Van hen hoor ik regelmatig de verzuchting - die ik heel goed
herken, overigens - dat het zo lastig is om jezelf te motiveren.
Als je werkzaam bent binnen een bepaalde structuur (bijv.
baan, vrijwilligerswerk, sportclub) liggen je taken, verant-
woordelijkheden en activiteiten min of meer vast. Je wordt
ervoor betaald, je hebt je gecommitteerd, en wat je moet doen
vloeit daar bijna automatisch uit voort.

Op het moment dat 'de hele wereld voor je open ligt', bij start
van je eigen bedrijf, na je pensioen, het zelfstandig schrijven
van een scriptie, of het uitvoeren van een eigen project, is het
ineens veel moeilijker om in beweging te komen, op tijd te
beginnen, op koers te blijven, je doelstelling steeds goed voor
ogen te houden.

Kortom: Hoe ontwikkel je de dynamiek om je eigen project te
ontwikkelen en hoe houd je die dynamiek vast ?

Ten eerste is het van belang los te komen van het idee dat binnen
een organisatie zaken wel goed geregeld zijn, en dat het voor jou
onmogelijk is zo'n situatie te bereiken. Je bent zelfstandig,
hebt ruime mate van vrijheid, en het is zaak op zoek te gaan
naar de manier die jou in staat stelt jouw doelen te bereiken,
op een manier die je een maximum aan resultaat oplevert. Ik zou
hier bijna aan toevoegen 'voor een minimum aan inspanning',
maar dat is wellicht iets te luchthartig. Maar wel voor de
afgemeten hoeveelheid inspanning, die ruimte laat voor balans
in je leven.

Resultaat bereiken ten koste van je gezondheid, van de relatie
met de mensen die je lief zijn, van je toekomstige dynamiek is
nauwelijks nastrevenswaardig.

De vraag is niet: 'Waarom zij wel, en ik niet ?'

De vraag is: 'Wat kan ik leren van de manier van werken binnen
een organisatie ? Wat neem ik over, wat pas ik aan en wat doe
ik op mijn eigen manier, nu ik mijn eigen keuzes kan maken ?'

De kracht ligt vaak in het stellen van de juiste vraag.

Ten tweede, één van de belangrijkste dingen die je kunt leren
van het kijken naar min of meer professionele organisatie is
dat er daar plannen gemaakt worden. Plannen waarin een plaatje,
een idee van de toekomst vastgelegd wordt. In het ideale geval zo
duidelijk voor de betrokkenen dat daar de actieplannen per jaar,
per kwartaal, per maand, per week, per dag uit voortvloeien.

In de haast om een doel te bereiken slaan we vaak voor ons
eigen project deze belangrijke stap over. En als we het niet uit
haast doen, dan wellicht omdat we gezien hebben dat plannen toch
niet werken.

Ons brein houdt echter van punten waarop het zich kan fixeren.
Plannen en doelen zijn belangrijk om uit de schier eindeloze
reeks mogelijke acties die te kiezen die ons brengen waar we
graag willen zijn.

Het was Seneca die in eerste eeuw zei dat als je niet weet waar
je naar toe zeilt, je nooit de wind in je rug hebt. En zeker
voor je eigen project wil je optimaal navigeren.

Het is mogelijk dat je nog niet de precieze weg ziet die je
naar je einddoel leidt (dat is niet erg, een deel komt al gaande).
Maar het einddoel op een bepaald moment is het baken waarop je
vaart.

Leg dat vast op de manier die je zelf aanspreekt. Er is geen
reden om je creativiteit in het patroon van een formeel plan te
forceren, als je plan vooral voor jezelf bestemd is.

Maar maak je plan ! In de vorm van een mindmap, bijvoorbeeld,
op één of twee pagina's, op film, gesproken, getekend. Voeg alle
elementen toe die je plan voor jou tot het meest aantrekkelijke
plan aller tijden maken, kijk ernaar en voer het uit !

Ten derde, als je de overtuiging hebt, en je hebt het plan en
er is nog steeds iets wat je tegenhoudt, stel dan de volgende
vraag:

'Wat doe ik vandaag niet en zou - als ik het wel zou doen - een
wereld van verschil maken voor de ontwikkeling mijn project ?'

Een aantal voorbeelden:

- Mensen bellen om je product aan te bieden
- Op tijd opstaan
- Je bureau opruimen
- Een afspraak maken met een boekhouder, een fotograaf, of
iemand anders die je werk uit handen kan nemen, en je in staat
stelt tijd te gebruiken voor dingen waar je goed in bent
- Tijd nemen om uit te zoeken waarom je activiteit niet van de
grond komt, waar je onbehagen vandaan komt
- Op assertieve wijze uitspreken wat je wilt (en wat je niet
wilt)
- Een verwaarloosd contact aanhalen

Vraag je daarna af:

Wat weerhoudt me om het nu te doen ?

- Ben je bang, boos, teleurgesteld, of is er een ander gevoel,
een andere emotie die je tegenhoudt ?
- Geloof je niet dat je het kunt ?
- Heb je het nog nooit gedaan, en doe je het daarom niet ?
- Ontbreken je de middelen of de tijd om het te doen ?
- Nog iets anders ?

En vervolgens maak je een plan om het op te lossen en voer je
dat uit.

Geen opmerkingen: